25 maart 1962
1962 – Een voortreffelijke première
De eerste Horneland Rally werd verreden in Nederlands Limburg en Brabant. De gemiddelde snelheid lag tussen de 40 en 50 km/u. Er werd de hele nacht gereden. 72 equipes hadden zich ingeschreven voor deze nachtelijke rally. De start was om 15.00 uur en de finish was rond 7.00 uur. De controle in Amstenrade was de struikelbrok voor de meeste deelnemers, zo ook voor Dries Jetten met Horbach. …
24 maart 1963
1963 – Voor de eerste keer naar de Ardennen
De rit werd volledig verreden in de Belgische Ardennen. Het eerste gedeelte eindigde in Spa. De deelnemers vonden het toen nog niet te zwaar. Het nachttraject werd daarom vol vertrouwen tegemoet gezien maar......het nachttraject bestond uit korte, moeilijke stukken met alleen maar tijdcontroles. Dat op de kronkelende wegen tussen Vielsalm en Remouchamps. De geringste fout werd al afgestraft met…
22 maart 1964
1964 – De Perfecte “klassieker”
De Belgische Ardennen is weer het strijdtoneel. De route is ongeveer 750 km lang. De finish van het eerste en tweede gedeelte is in Dinant. Het tijdschema is weer zeer krap, het fout rijden wordt direct afgestraft met enkele minuten bij de volgende tijdcontrole. Na het eerste traject zijn er 4 equipes die strafpuntloos zijn, na de nacht etappe nog maar 1: Jetten-Horbach. De equipe Martini-van…
20 maart 1966
1966 – Een waardig Lustrum
De organisatie houdt vast aan het concept uit voorgaande jaren; geen klassementsproeven. Hierdoor worden fabrieksequipes niet bevoordeeld. De rally begint bij grensovergang Lozen/Bocholt. De eerste moeilijkheden beginnen daar direct. De gemiddelde snelheid lag op 60 km/u. Het eerste traject eindigde in Mecher, waarna de deelnemers geneutraliseerd naar Clervaux reden. Na de rust werd er voor de…
17 maart 1968
1968 – Zuidelijke equipes oppermachtig
Maar liefst 113 equipes vertrekken op de Tranchee voor het grootste avontuur in rallyland. De equipe Pouwels-Windsma komen, liggende op de eerste plaats, een wild zwijn tegen op de route, met slechts 3 strafpunten op dat moment. De meeste equipes lopen tijdverlies op tussen punt 57 en 58. Er waren twee mogelijkheden. Van 57 naar 58, daar keren en dan naar 59, dan wel een, weliswaar iets langere,…
17 maart 1969
1969 – Impressie van een uitstekende rit
De organisatie moet telefonisch 20 gulden extra vragen aan de deelnemers vlak voor de start van de Horneland Rally om het financiële gat te kunnen opvangen. Dat oplettendheid geboden was bleek al kort na het begin. Velen liepen hier direct strafpunten op. De nacht was de lus st. Hubert-st. Hubert. Op punt 146, de weg naar Orchimont was hier de boosdoener die voor strafpunten zorgde. Equipe…
8 maart 1970
1970 – Horneland gaat niet door!
De Horneland Rally gaat niet door. Reden hiervoor is dat de kosten te hoog worden (verzekeringen) en omdat ze door de KNAC de datum moeten verschuiven van het derde weekend in maart naar het eerste weekend. De organisatoren proberen nog om de rally in oktober te laten verrijden, echter dat lukt ook niet.
1 januari 1972
1971 – Zware Horneland Rally opende het rallyseizoen
De benzine bevoorradingswagen komt niet op tijd in Weert aan omdat ze zonder brandstof vallen op weg naar Weert. Hierdoor vertrekken veel equipes met te weinig benzine. De rally stond weer in het teken van grote tijdsdruk voor de deelnemers. Het hoge gemiddelde (75 km/u) was daar debet aan. Hierdoor zakte het weggedrag van enkele deelnemers ook naar een dieptepunt. Haans-van der Laarschot houden…